Zepsół Szkół Ogólnokształcących, 58-100 Świdnica, ul. Równa 11
Identyfikator szkoły: 02190110004
Świdnica, dn. 6.04.2006r.
Lista tematów
na egzamin wewnętrzny z języka polskiego
I. Literatura
- Poezja jako narzędzie walki z systemem totalitarnym. Omów zjawisko, odwołując się do wybranych utworów powstałych po II wojnie światowej.
- Konflikt pokoleń. Rozwiń temat na wybranych przykładach literackich.
- Sacrum a profanum w literaturze wybranych epok. Przedstaw różne sposoby funkcjonowania zagadnienia.
- Drzewo - świadek, uczestnik życia postaci literackich. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Uniwersalne wartości literatury dziecęcej. Zrealizuj temat na podstawie wybranych utworów.
- Wszechwładna siła pieniądza. Przeanalizuj temat w oparciu o losy wybranych postaci literackich.
- Miłość w biografiach i utworach polskich romantyków. Omów temat, odwołując się do wybranych tekstów.
- Przemiana wewnętrzna jako motyw określający osobowość bohatera literackiego. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Wizerunek polskiego emigranta w wybranych utworach literatury polskiej. Rozwiń temat w opraciu o wybrane utwory.
- Różne sposoby kreacji outsidera we współczesnej literaturze polskiej. Omów na podstawie wybranych przykładów.
- Miasto - synonim cywilizacji i postępu czy obszar zepsucia i degradacji? Rozważ temat na przykładzie wybranych utworów literackich.
- Fascynacja psychoanalizą w literaturze okresu międzywojnia. Odwołując się do wybranych utworów, wyjaśnij, jakie formy ta fascynacja przybierała.
- Skandale i prowokacje literackie. Omów temat, odwołując się do biografii i twórczości wybranych utworów.
- Obrazy dzieciństwa w literaturze. Jak determinuje ono życie dorosłego człowieka? Omów temat na wybranych przykładach.
- Intertekstualność, czyli dialogi tekstów kultury. Omów na wybranych przykładach zjawisko aluzji literackiej lub/i innych form intertekstualności.
- Człowiek w obliczu różnych zagrożeń. Rozwiń temat na wybranych przykładach literackich.
- Starość jako temat literacki. Omów na wybranych przykładach.
- Rozmowy człowieka z Bogiem w literackim przekazie twórców różnych epok. Omów na wybranych przykładach.
- Literackie obrazy zniewolenia człowieka. Rozwiń temat na wybranych przykładach.
- "Świat jest teatrem, aktorami ludzie" - przedstaw na wybranych przykładach literackich topos theatrum mundi.
- Miłosne trójkąty w literaturze "wysokiej" i "popularnej" - omów na wybranych przykładach.
- Sybir w literaturze polskiej i rosyjskiej w wieku XIX i XX. Omów na wybranych przykładach literackich.
- Omów rolę literatury w kreowaniu (lub burzeniu) stereotypów Polaka, Niemca, Żyda - na przykładach wybranych utworów.
- Na wybranych przykładach literackich przedstaw szpital jako miejsce odizolowania ludzi od społeczeństwa.
- Everyman jako bohater literacki. Przedstaw na wybranych przykładach.
- Zaprezentuj literackie portrety Sarmatów w dobie baroku i w późniejszych epokach.
- Przedstaw na wybranych przykładach literackich portrety ojca.
- Tradycja i awangarda - dwie różne koncepcje literatury XX wieku. Przedstaw temat na wybranych przykładach.
- Oceń na wybranych przykładach, jaką rolę w społeczeństwie wyznaczyli inteligencji twórcy wybranych utworów literackich różnych epok.
- Od Krasickiego do Młynarskiego. Polska literatura satyryczna w walce z wadami Polaków. Wskaż najbardziej charakterystyczne motywy tej twórczości, określ funkcje środków artystycznych.
- Literatura jako diagnoza stanu społeczeństwa. Odwołując się do utworów z różnych epok literackich, wykaż, że są one wiernym obrazem rzeczywistości w której powstały.
- Tytuł, motto, ostatnia scena jako klucz do interpretacji dzieła. Przedstaw na wybranych przykładach.
- Literatura w służbie ideologii. Co sądzisz o tym zjawisku? Zilustruj je na przykładzie twórczości wybranych autorów.
- Jak "rodzą się" zbrodniarze? Na podstawie wybranych lektur wykaż, że literatura jest źródłem wiedzy o wpływie różnych czynników na degenerację jednostki.
- Marzyciele i ich dramat niespełnienia. Omów problem na podstawie wybranych utworów literatury polskiej i obcej.
- Literatura polska okresu rozbiorów i powojenna literatura emigracyjna w walce o zachowanie polskich wartości narodowych i Polskę w pełni niepodległą. Omów podobieństwa i różnice.
- Bohater zbuntowany. Zanalizuj źródła i formy buntu jako motywu literackiego.
- Ludowość i ludomania. Omów różne sposoby nawiązania do folkloru i życia ludu w twórczości literackiej.
- Jak przejawia się groteska w literaturze? Omów cechy tej kategorii estetycznej na wybranych przykładach.
- Motyw "exegi monumentum" w twórczości Horacego i jego reinterpretacja w literaturze polskiej różnych epok. Przedstaw na wybranych przykładach.
- Na wybranych przykładach omów rolę i sposób funkcjonowania tradycji romantycznej w literaturze różnych epok.
- Jak kształtował się model liryki patriotycznej w różnych epokach w Polsce? Przedstaw na wybranych przykładach (od średniowiecza do współczesności).
- Pamiętnikarz jako autor, narrator i bohater swego dzieła. Na wybranych przykładach przedstaw różne sposoby realizacji tych ról.
- Nasi "braci mniejsi" w literaturze. Omów różne funkcje zwierząt w wybranych utworach.
- Pan i sługa w literaturze. Przedstaw różne sposoby ujęcia tematu, odwołując się do wybranych utworów.
- Różne sposoby ukazywania Kresów w literaturze polskiej. Omów na wybranych przykładach.
- Labirynty i ich oblicza. Porównaj różne sposoby funkcjonowania tego motywu w wybranych utworach literackich.
- Góry jako źródło inspiracji literackiej. Omów na podstawie wybranych przykładów z różnych epok literackich.
- Odwołując się do wybranych dzieł, omów różne sposoby widzenia wsi w literaturze.
- Conrad i Camus - dwie propozycje moralne: bliskie czy przeciwne? Rozważ problem, odwołując się do wybranych dzieł obu autorów.
- Profetyczne wizje w literaturze. Omów na wybranych przykładach, zwróć uwagę na sposób obrazowania, język i przesłanie.
- Socrealizm jako sposób prezentowania rzeczywistości w literaturze lat pięćdziesiątych XX wieku. Omów na wybranych przykładach.
- Określ funkcje motywu tańca w tekstach literackich różnych epok (na wybranych przykładach).
- Przedstaw funkcjonowanie mitu napoleońskiego w wybranych utworach literackich (np. Mickiewicza, Prusa, Żeromskiego, Brandysa, Łysiaka).
- Literackie wizerunki przyjaźni i przyjaciół. Omów na wybranych przykładach.
- Młodzi gniweni wśród twórców i bohatrerów literackich. Zaprezentuj swoje przemyślenia na temat przyczyn ich buntu i ofiary.
- Mistrzowie i uczniowie. Przedstaw świadome wykorzystanie wzorów literackich w wybranych tekstach pochodzących z różnych epok.
- Bohater literacki jako alter ego twórcy dzieła. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
- Egzystencjaliści - filozofowie i pisarze. Na wybranych przykładach literackich przedstaw ich sposób widzenia świata i człowieka.
- Polski dwór - od sielanki do parodii. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach literackich.
- Szaleńcy jako bohaterowie utworów literackich. Przedstaw różne kreacje postaci.
- Duchowni jako bohaterowie utworów literackich. Omów temat na wybranych przykłądach z różnych epok.
- Sonet w tradycji literackiej różnych epok. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Rola lektur w kształtowaniu osobowości bohaterów literackich. Omów temat na wybranych przykładach.
- Dziecko w literaturze romantycznej i pozytywistycznej - dokonaj porównania, odwołując się do wybranych utworów.
- Konformiści i buntownicy. Zaprezentuj postawy wybranych bohaterów literackich i oceń je.
- Literatura jako wyraz przeżyć pokolenia. Rozważ temat, wybierając jedno pokolenie.
- Sprawy osobiste i sprawy publiczne w listach romantycznych (omów na przykłądzie korespondencji Norwida, Krasińskiego, Chopina i/lub innych.
- Arkadie i utopie - literackie krainy szczęścia w utworach różnych epok. Scharakteryzuj sposoby ich kreowania, funkcjie i znaczenie.
- Antyutopia i parabola jako literackie przetworzenie doświadczeń totalitaryzmu. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przez siebie przykładów literackich (np. powieści A. Camusa, T. Konwickiego, G. Orwella, S. Lema, A. Huxleya).
- Miłość sentymentalna, spełniona, fatalna. Porównaj literackie obrazy miłości, odnosząc je do kontekstu epoki.
- Goście z zaświatów w literaturze. Omów ich funkcje na wybranych przykładach.
- Literackie portrety matek. Omów na wybranych przykładach
- Motyw winy i kary w utworach literackich. Przedstaw różne sposoby jego unkcjonowania w literaturze.
- Prawda historyczna a literacka legenda. Omów zagadnienie, odnosząc się do wybranych postaci lub zdarzeń historycznych.
- Biografia jako klucz interpretacyjny. Na podstawie wybranego przykładu omów związki między życiem artysty a jego twórczością.
- Czy literatura polska jes literaturą szczęśliwych zakończeń? Zanalizuj zakończenia wybranych utworów i przedstaw swoje wnioski.
- Atrybuty wielkich i sławnych ludzi. PRzedstaw swoje rozważania dotyczące funkcjonowania szczególnych przedmiotów na przestrzeni epok.
- Na wybranych przykładach omów różne sposoby ukazywania motywu rewolucji w literaturze polskiej na przestrzeni epok.
- Najciekawsze postacie kobiece w literaturze współczesnej po 1945r. Omów na wybranych przykładach.
- Niepokoje ludzi schyłku wieków - dokonaj analizy zjawiska na przykładzie twórczości wybranych autorów.
- Groteska jako środek wyrazu artystycznego w dramacie XX wieku. Omów temat na podstawie wybranych utworów.
- Tradycyjne motywy i konwencje w literaturze science fiction i/lub fantasy. Rozważ problem na podstawie wybranych przykładów.
- Motyw wędrówki. Rozważ jego funkcję w wybranych utworach literackich.
- Przenikanie się świata realnego i fantastycznego w utworach literackich. Omów jego funkcję na podstawie wybraych przykładów.
- Na podstawie wybranych utwórów omów funkcję ironii w literaturze.
- Kamienica jako przestrzeń życia człowieka. Rozważ temat na wybranych przykładach.
- Jak poetki XX i XXI wieku piszą o miłości (np. Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Halina Poświatowska, Wisława Szymborska)? Odpowiedz na pytanie, analizując wybrane utwory.
- Odwołując się do wybranych przykładów, omów funkcjonowanioe motywu snu w literaturze różnych epok.
- Franciszkanizm i nawiązania do niego w polskiej literaturze róznych epok. Omów temat, odwołując się do wybranych przykładów.
- Dramat człowieka uwikłanego w historię. Omów temat, odwołując się do przykładów z dwóch różnych epok literackich.
- Czy człowiek jest istotą, w której mocniejszy jest pierwiastek ducha, czy siła biologicznych instynktów? Rozważ problem w odniesieniu do postaw bohaterów wykreowanych w literaturze różnych epok.
- "Straszni mieszczanie". Odwołując się do znanych Ci utworów literackich, rozważ słuszność opinii Juliana Tuwima.
- Juwenilia i "łabędzie pieśni". Na podstawie wybranych utworów porównaj sposób kreacji świata i postawy twórców w ich wczesnych i ostatnich dziełach.
- Różne literackie portrety żon i mężów. Omów temat, odwołując się do wybranych przykładów.
- Na przykładzie wybranych utworów średniowiecza, renesansu i baroku przedstaw, jak literatura tych epok odnosiła się do wartości doczesnych i spraw eschatologicznych w życiu człowieka.
- Zaprezentuj i oceń różne modele rodziny w znanych Ci utworach literackich.
- Odpowiedzialność za własne czyny i stosunek do niej bohaterów literackich. Rozważ zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów.
- O zadaniach poety i poezji. Rozważ, co na ten temat sądzą wybrani twórcy różnych epok.
- Wiedźmy, czarownice i ich literackie wizerunki. Określ funkcje, jakie pełnią w wybranych utworach.
II. Korespondencja sztuk
- Sztuka wobec niewyrażalnego. Symbol jako środek wyrazu w literaturze i malarstwie (omów na wybranych przykładach).
- Ekspresjonizm w literaturze i sztuce. Przeanalizuj środki ekspresji w wybranych przez Ciebie dziełach.
- TOpus genezyjski i jego funkcjonowanie w filozofii, literaturze i sztuce. Omów temat na wybranych przykładach.
- Wielkie postaci historyczne w malarstwie i literaturze. Zanalizuj wybrane przykłady.
- Polskie pejzaże w malarstwie i literaturze. Zanalizuj wybrane przykłady.
- Różne ujęcia motywu powstań narodowowyzwoleńczych w literaturze i malarstwie. Omów na wybranych przykładach.
- Wizerunek polskiego emigranta w wybranych tekstach kultury (literackich i innych). Omów na wybranych przykładach.
- Dawne i współczesne wersje motywu Madonny w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach.
- Topos wedrówki w literaturze i sztuce. Zanalizuj wybrane przykłady.
- Estetyka kiczu w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach.
- Filmowe adaptacje dzieł polskiej klasyki literackiej. Omów zagadnienie na przykładzie twórczości jednego z polskich reżyserów.
- Porównaj na wybranych przykładach wzajemne wpływy literatury i malarstwa w dobie Młodej Polski.
- Zaprezentuj na wybranych przykładach literackich i malarskich różne wizje ogrodu.
- Sceny dantejskie w literaturze i sztuce. Omów temat na wybranych przykładach.
- Zbigniew Herbert i Krzysztof Kieślowski jako twórcy dekalogu człowieka czasów zagrożenia. Odwołując się do wybranych dzieł, wskaż podobieństwa i różnice.
- Literackie i malarskie wyobrażenie śmierci. Omów na wybranych przykładach.
- Wojna jako romantyczna legenda, wojna jako porażająca prawda... Zaprezentuj różne spojrzenia na wojnę w wybranych tekstach kultury (literatura, malarstwo, film, piosenka).
- Obecność wątków i motywów mitologicznych w literaturze i malarstwie różnych epok. Na podstawie wybranych przykładów omów różne sposoby czerpania inspiracji z mitologii.
- Literacka i plastyczna deformacja świata. Oceń ten sposób kreacji rzeczywistości.
- Katedra gotycka jako tekst kultury, katedra gotycka jako temat tekstów kultury (ujęcia malarskie, poetyckie). Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów.
- Doktryna socrealizmu w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach.
- Kabaret jako zjawisko kulturowe XX wieku. Prześledź ewolucję jego formy i funkcji na wybranych przykładach.
- Mogiły, ruiny, opustoszałe zamki... - znaki przemijania w literaturze i malarstwie XVIII i XIX wieku. Omów funkcjonowanie motywu.
- Przedstaw dialog z polską tradycją romantyczną w dziełach twórców "polskiej szkoły filmowej".
- Polskie obrzędy ludowe jako inspiracja artystyczna. Omów na wybranych przykładach literatury i sztuki.
- Literatura i film grozy. Dokonaj porównania, wykorzystując wybrane przykłady.
- Katastroficzne wizje świata w sztuce XX wieku. Rozważ zagadnienie, odwołując się do wybranych tekstów kultury.
- Karykatura jako jeden ze sposobów prezentacji człowieka w róznych tekstach kultury. Omów na wybranych przykładach
- Królestwo piekieł i jego przedstawiciele w literaturze i sztuce. Zaprezentuj funkcjonowanie tego motywu w wybranych dziełach.
- Fascynacje tatrzańskie w literaturze i sztuce Młodej Polski. Rozwiń temat, wykorzystując wybrane przykłady.
- Powieści polskich pozytywistów i ich adaptacje filmowe. Rozwiń temat, odwołując się do wybranych przykładów.
- Sienkiewiczowska i Hoffmanowska wizja historii. Porównaj adaptację Trylogii z literackim pierwowzorem.
- Porównaj różne wizerunki matki w literaturze i sztukach plastycznych.
- Świat orientalny jako źródło inspiracji artystów. Rozwiń temat, odwołując się do wybranych przykładów z różnych dziedzin sztuki.
- Kontrast jako zasada kompozycji w baroku i jego związek ze światopoglądem epoki. Rozważ temat, odwołując się do przykładów z literatury i dzieł plastycznych.
- Porównaj obrazy Warszawy w wybranych utworach literackich i malarstwie XIX wieku.
- Powstanie warszawskie i sposób jego ujęcia w literaturze, filmie i fotografii. Zaprezentuj temat na podstawie zebranego materiału.
- Rózne wizerunki aniołów w malarstwie i literaturze. Przedstaw swoje refleksje, odwołując się do wybranych przykładów.
- Symbolika kolorów w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Zaonteresowanie przedmiotami codziennego użytku we współczesnej literaturze i sztuce. Omów na dowolnie wybranych przykładach.
- Dzieła Szekspira i ich filmowe realizacje. Omów na przynajmniej dwóch przykładach.
- Zwierzę jako temat w dziełach malarskich oraz bohater utwrów literackich. Przedstaw i omów różne sposoby podejścia do tego tematu.
- Dlaczego leczą? Rozważ, jak swój zawód traktują bohaterowie-lekarze? Odwołaj się do wybranych książek i filmów.
- Renesans mitu? Rozważ zagadnienie, odwołując się do współczesnych powieści i filmów fantasy.
- Kultura masowa i kultura elitarna. Przedstaw tę opozycję na podstawie wybranych dzieł literackich i plastycznych.
- Teatr Telewizji jako zjawisko z pogranicza sztuk. Zaprezentuj je, odwołując się do kilku wybranych spektakli.
- Etyka i polityka. Prześledź funkcjonowanie tego związku w wybranych dziełach literackich i filmowych.
- Brzydota kategorią estetyczną? Podejmując próbę odpowiedzi na pytanie, sięgnij po wybrane dzieła literackie i plastyczne.
- Odwołując się do wybranych przykładów literackich i filmowych, przedstaw relacje między rodzicami a dziećmi.
- Literackie, filmowe i malarskie wyobrażenie kobiet upadłych. Omów temat, odwołująć się do wybranyh tekstów kultury.
- Różne ujęcia motywu tańca w literaturze, malarstwie i filmie. Omów temat, odwołując się do wybranych przykładów.
- Przywołując wybrane przykłady, rozważ role inspiracji biblijnych w literaturze i sztuce XX wieku.
- Przedstaw różne ujęcia problematyki Holocaustu w literaturze i filmie, odwołując się do wybranych przykładów.
III. Język
- Nazwy własne i pospolite, mające swe nazwy w mitologii i Biblii. Rozwiń temat na wybranych przykładach.
- Innowacje językowe związane z polityką, gospodarką, życiem społecznym, rodzinnym. Zanazlizuj przykłady ze współczesnej polszczyzny.
- Retoryka jako sztuka przekonujacego mówienia. Na podstawie wybranych przykładów dokonaj analizy najciekawszych figur retorycznych.
- Omów język groteski na wybranych przykładach.
- Różnorodność zastosowania archaizmu w tekście literackim. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Neologizm jako środek artystycznego wyrazu. Omów na wybranych przykładach.
- Współczesna gwara uczniowska. Zanalizuj zagadnienie na wybranych przykładach.
- Funkcje stylizacji biblijnej. Omów na wybranych przykładach.
- O sztuce pisana listów. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych tektów literackich (barok, romantyzm, współczesność).
- Omów na wybranych przykłądach z tekstów kabaretowych rózne rodzaje żartu językowego.
- Prześledź i zapreze3ntuj nowe zapożyczenia z języka angielskiego we współczesniej polszczyźnie.
- Kolokwializmy i ich funkcje w tekstach piosenek współczesnego zespołu młodzieżowego. Zanalizuj wybrane przykłady.
- Przedstaw na wybranych przykładach, jak współczewśni poeci wykorzystują w swojej twórczości frazeologizmy.
- Jak mówią bohaterowie powieści historzycznych? Zanalizuj procesy archaizacyjne w wybranych dziełach.
- Wypowiedzi polityków. Na podstawie zebranego materiału dokonaj klasyfikacji najczęściej pojawiających się błedów językowych.
- Rola i sposób tworzenia neologizmów w twórczości Norwida, Tuwima i Leśmiana. Omów na wybranych przykładach.
- Nowomowa, czyli o języku władzy i propagandy w systemie totalitarnym. Omów zjawisko, odwołując się do wybranych przykładów.
- Scharakteryzuj na wybranych przykłądach słownictwo internetowe. Oceń jego poprawność w kontekście kultury języka.
- Wpływ języków obcych na współczesną polszczyznę mówioną. Omów na wybranych przykładach.
- Na czym polega specyfika języka czasopism dla dzieci i młodzieży na tle ogólnej odmiany języka polskiego?
- Język ezopowy, jego cechy i funkcja w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
- Język Jana Chryzostoma Paska i Zagłoby - omów i porównaj wypowiedzi twórcy barokowych pamiętników i bohatera "Potopu" H. Sienkiewicza.
- Język jako narzędzie propagandy i demagogii. Przedstaw na podstawie wybranych przykładow z literatury lub/i publicystyki.
- Językowe środki wzmacniania ekspresji wypowiedzi. Scharakteryzuj zjawisko.
- Przysłowia, sentencje, maksymy, aforyzmy. Dokonaj ich analizy językowej i określ funkcję w wybranych utworach literackich.
- Język utworu literackiego jako pole eksperymentu artystycznego. Omów zagadnienie na wybranych przykładach (np. twórczość J. Tuwima, M. Białoszewskiego, W. Gombrowicza, Witkacego).
- badaj funkcje stylizacji w wybranych tekstach literackich.
- Specyfika języka tekstów kabaretowych w warunkach funkcjonowania w Polsce cenzury (na przykładzie kabaretów z lat 70. i 80.). Omów i oceń to zjawisko.
- Wyrazy zapozyczone jako elementy wiedzy o minionych wiekach, utrwalone w wyrazach i związkach wyrazowych. Omów zagadnienie, odwołująć się do wybranych przykładów.
- Metaforyka tytułów prasowych. Zanalizuj wybrane przykłady i oceń ich trafność.
- Omów wpływ języka bohaterów wybranej rodzinej telenoweli lub serialu TV na słownictwo Twoich rówieśników.
- Język sprawozdawców sportowych. Na wybranych przykładach dokonaj analizy słownictwa, frazeologii oraz składni.
- Humor w zeszytach uczniów i wypowiedziach nauczycieli. Analizująć zgromadzony materiał, omów rodzaje błędów językowych występujących w wybranych przykładach.
- Na wybranych przykładach przeprowadź analizę językową "Listów do redakcji" w pismach kobiecych.
- Na wybranych przykładach przeprowadź analizę językową "Listów do redakcji" w pismach młodzieżowych.
- Na wybranych przykładach przeprowadź analizę językową "Listów do redakcji" w pismach dla mężczyzn.
- Językowy portret kobiety. Zbierz i omów związki frazeologiczne, przysłowia i określenia dotyczące kobiety. Jakie jej obrazy wyłaniają się z zebranych materiałów?
- Językowy portret mężczyzny. Zbierz i omów związki frazeologiczne, przysłowia i określenia dotyczące kobiety. Jakie jej obrazy wyłaniają się z zebranych materiałów?
- Oceń przydatność stylistyczną wulgaryzmów i eufemizmów i/lub zdrobnień,wykorzystując wybrane utwory literackie.
- Na podstawie analizy języka narracji utworów (np. Marka Hłaski, Sławomira Mrożka, Mirona Białoszewskiego) określ funkcję języka potocznego w literaturze współczesnej.
- W kręgu etymologii. Omów pochodzenie wybranych nazw miejscowych Twojego regionu.
- Różne sposoby realizowania gry słów. Omów zjawisko, odwołując się do wybranych utworów.
- Właściwości wywiadu jako formy wypowiedzi. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Wyszukaj przykłady nazwisk znaczących bohaterów literackich róznych epok. Dokonaj ich analizy słowotwórczej, omów funkcje stylistyczne i związek z kreacją bohatera lub ideą utworu.
- Oceń poprawność językową wybranych tekstów prasowych. Scharakeryzuj kryteria, którymi się posłużyłeś (-aś).
- Ekspresja i impresja. Zanalizuj wybrane wypowiedzi z uwzględnieniem charakterystyki nadawcy i odbiorcy.
- Omów, ilustrując przykładami słownikowymi, własnymi i literackimi, sposoby bogacenia słownika w naszym języku.
- Stefan Żeromski w "Dziennikach" nazwał otaczającą nas przyrodę "wielką księgą piękności". Na przykładach prozy i poezji porównaj środki językowe stosowane w opisach przyrody i omów cele wprowadzenia tych opisów do liuteratury.
- W kręgu onomastyki. Polski język familijny - dokonaj analizy słownictwa nazywającego relacje panujące w rodzinie.
Podpisano: Dyrektor Zepsołu Szkół Ogólnokształcących w Świdnicy mgr Bogusław Wojskowicz
Testowane na przeglądarce Mozilla Firefox.